Best Coaching

Weekbrief – week 46: Meditatief leven bron: Best Coaching

In de training Leren Mediteren leer je het belang van tweemaal daags mediteren. ’s Morgens ingepast in je ochtendritueel en aan het eind van de middag of halverwege de avond als een overgangsmoment richting de nachtrust. Dit zijn de formele meditaties, dat wil zeggen de momenten dat je ervoor gaat zitten om te mediteren.

Naast deze formele meditaties zijn er ook de informele meditatie-momenten. Dit is waar het meditatieve leven begint; gedurende de dag een kort moment pakken dat je stil bent, of bijvoorbeeld enkele ademteugen nemen als iets spannend of inspannend is geweest.

Deze informele momenten kun je op veel verschillende manieren toepassen met de bedoeling dat je stopt met doorgaan op je automatische piloot. Het begint met te herkennen dat je in een gemoedstoestand bent die je niet wilt of niet prettig vindt. Herkennen dat je haastig bent, gespannen, overprikkeld of emotioneel. Pas als je er bewust van bent kun je actie ondernemen. Hieronder een aantal voorbeelden van informele meditaties:

  • vertragen in je bewegingen, bijvoorbeeld langzaam de trap op lopen in plaats van gehaast naar boven stampen,
  • je kopje koffie of thee langzaam en met aandacht leegdrinken,
  • poets je tanden heel aandachtig in plaats van die borstel door je mond te raggen onderwijl de badkamer inspecterend,
  • doe je ogen even dicht en luister naar de geluiden om je heen,
  • neem niet onmiddellijk de telefoon op bij de eerste ring, maar stop met je beeldschermwerk, haal een diepe ademteug en geef daarna alle aandacht aan het gesprek.

Zomaar een greep uit de mogelijkheden die er zijn. Als je deze informele meditaties gaat toelaten in jouw dagelijkse leven, dan zul je merken dat je steeds beter je gemoedstoestand herkent en dat je creatief wordt in het toepassen van een verscheidenheid aan mogelijkheden om even een pas op de plaats te maken.