GETUIGENISSEN

van kinderen – leerkrachten – ouders

Ervaringen van leerkrachten en ouders.  Lees meer in De Kracht van de Stilte – boek p. 29

Getuigenissen van ouders over de ervaringen van hun kinderen.

mama V. Op een avond vroeg ik mijn zoontje van zes jaar om aan tafel te komen.  Maar hij kwam maar niet opdagen. Toen ik ging kijken in de living, merkte ik dat hij in kleermakerszit met gesloten ogen stil op de mat zat.  Ik vroeg: “Waarom kom je nu niet aan tafel?” Hij antwoordde: “Ik ben aan het  ‘repeteren’ “.  “Repeteren?”: vroeg ik. “Ik ben mijn woord aan het zeggen, maar ik kan dat nu niet tegen je zeggen. Ik zal het seffens in je oor fluisteren”: was zijn antwoord.
Deze jongen had enkele dagen geleden leren mediteren (niet ‘repeteren’).  En het mantrawoord ‘maranatha’ mocht hij niet luidop zeggen.  Daarom wou hij het alleen maar in zijn mama’s oor fluisteren.

Toen ik met de auto op weg was, zat mijn dochter nogal luidruchtig op de achterbank.  Ik riep: ”Kan het wat stiller daar achter?!”  Ze reageerde kordaat: “Mama zet jij dan de radio eens wat zachter!”. Een minuutje later viel het me pas op dat het op de achterbank ‘verdacht’ stil was geworden.  In de achteruitkijkspiegel keek zag ik haar in kleermakerszit met gesloten ogen zitten en ik vroeg:  “Zeg, wat ben je aan het doen?”   Ze antwoordde rustig: “Maar mama, je zei toch dat ik stil moest zijn?  Ik ben aan ’t mediteren.” mama Z.

Getuigenissen van ouders die samen met hun kinderen mediteren.

Ik hoop dat je nog voor heel veel rust en concentratiemomenten kan zorgen in deze o zo hectische tijden.

Mijn kinderen vragen spontaan om nog eens samen te mediteren.  Ik vind het echt fantastisch om dit samen met hen te kunnen doen.  Ik heb me voorgenomen om ’s avonds samen met mijn kinderen te mediteren.  Ik heb momenteel te weinig voeling met mezelf vind ik. Als ik ’s morgens eerst wakker ben maak ik er ook even tijd voor.  Voor mij en mijn kinderen komt dit op het goede moment!

Ik vond de sessie met de kids heel verrijkend, leuk ook om de reactie van de kinderen te zien.   En zeker als juf tof om mee te nemen voor mijn eigen klasje!  Ik miste bij de eerste sessie een beetje een wow gevoel.  Ik had het gevoel van is dit alles?  Maar dit werd in de tweede sessie ruimschoots goedgemaakt.

Ik vond het super interessant.  Ook met de kinderen samen was het heel leerrijk. De sessies waren heel goed ingedeeld, niet te kort en ook niet langdradig.  De tweede avond was voor mij een hele stress avond.  Maar ik ben blij dat ik de moeite gedaan heb om toch te komen.  Ik had het niet willen missen.  Ook mijn kinderen waren blij dat we de moeite gedaan hebben.  Ik vind het tof dat onze zoon er nog over praat, hij heeft er een goede kijk op, hij vergelijkt dingen met meditatie, zeer interessant.  De meditatie gaat iets betekenen in ons leven, ik ben er zeker van..  Merci.

Getuigenissen van leerkrachten.

Ik ben er echt helemaal door ‘begeesterd’ en enthousiast.  Ik ben onmiddellijk gestart in de klassen.  Het verliep vlekkeloos.  Ik start morgen en volgende week in mijn klassen en ga het ook aanleren bij mijn collega.

Zeer sterk.  Ik hoop dat er veel kinderen op deze manier via meditatie kunnen kennismaken met hun innerlijke kracht! Dankjewel !

Heb ervan genoten en geleerd.  Enthousiaste vorming die aanspoort tot ‘doen’.  Uitnodigend, geeft inspiratie !

Er was een heel goede respons van de leerlingen.  Het is écht een geweldige les!  Hartelijk bedankt.

Ondertussen heb ik meditatie in mijn verschillende scholen zelf gegeven in alle leerjaren!  Mijn ervaringen én die van de kinderen zijn héél positief !  Mijn verwondering was iedere keer groot om te ervaren in welke mate de kinderen hiervoor open staan ! Geweldig !  Uitzonderlijk zijn er enkelingen die niet willen deelnemen.  Ik heb die leerlingen dan ook vrij gelaten om al dan niet te mediteren.  Het is vrij gemakkelijk om kinderen het belang van mediteren te laten inzien (innerlijke kracht versterken).  Zij vragen nu zelf regelmatig om te mediteren of ik hoor geregeld dat ze thuis mediteren.  Naar volgend schooljaar toe ben ik zeker van plan om op regelmatige basis te mediteren tijdens de godsdienstles.  Ik houd je zeker nog op de hoogte !   Nogmaals bedankt en tot binnenkort !

Ja, ik heb nog gemediteerd, in alle klassen die ik heb.  Het houdt me wel bezig, hoor.  Dat ging zeer goed. Ik ga het elke week één keer doen bij het begin van mijn lessen.  Ik heb het dit weekend ook geleerd aan een neefje en een nichtje.  Ikzelf doe het ook elke avond voor het slapen gaan met mijn zoon.  Ik voel dat het werkt, ik sta echt meer open voor dingen en kan veel meer bij het ‘nu’ blijven.  Twee jongens zeiden dat ze het buiten op de bank in de zon ook al hadden gedaan..  Ik wil het graag vast inbouwen in de lessen..  Dank je wel.

Op de vraag “Waarvoor wil jij je innerlijke kracht – die je versterkt door te mediteren – gebruiken?”  schreef een meisje in het zesde leerjaar:  Ik word snel boos op mijn vriendinnen tijdens de speeltijd.  En dan komt daar vaak ruzie van.  Ik wil meer baas zijn over mijn gevoelens, over mijn boosheid.  Dan zal ik beter kunnen opschieten met mijn vriendinnen.  Ik ben soms bang dat door mijn snel kwaad worden, ik mijn vriendinnen ga verliezen. Volg op onze BLOG nog meer reacties   www.DekrachtvandeStilte.be 

Getuigenis mama zevenjarige: U geeft iets mee wat voor altijd is …

Bedankt voor het leerrijke jaar. U geeft iets mee wat voor altijd is, namelijk Hoe kom ik tot rust? Bedankt. mama van S. (2de leerjaar)

Reacties na de tweede workshop met 30 mama’s en papa’s met hun zesjarige kinderen

  • Eindelijk kunnen we rustig eten aan tafel …
  • Tijdens de Kerstvakantie ’s middags even een meditatie samen met de kinderen – zalig !
  • Een korte meditatie – samen voor het slapengaan op de slaapkamer met mijn zoontje van zes.
  • Dit wordt zeker een vast ritueel om de dag rustig af te sluiten.

Kessel-Lo januari 2016.

Leerkracht fysica 3e graad middelbaar onderwijs.

Het is niet dat ik erg veel ervaring hiermee heb, maar omdat ik uit eigen ondervinding weet dat beginnen de moeilijkste stap is, heb ik mijn prille ervaringen toch op papier gezet.

Het zijn precies die prille ervaringen van een andere leerkracht die mij over de drempel getrokken hebben om er ook mee te beginnen. Het loont misschien de moeite om op de site ook aandacht te besteden aan het middelbaar onderwijs want als je als leerkracht middelbaar onderwijs op de site terechtkomt, denk je misschien algauw: dat is niets voor mij want het gaat over het lager onderwijs.

Heel erg bedankt nog eens voor het werk dat u verricht. Het is ontzettend belangrijk, denk ik, dat mensen ervaringen hieromtrent kunnen uitwisselen en elkaar zo inspireren en moed geven om het ook eens te proberen. Ik vind het ook fijn dat u met christelijke meditatie werkt en de link met het christendom legt, en niet gewoon met mindfulness.

Met vriendelijke groetjes, An – leerkracht fysica 3e graad middelbaar onderwijs.

Van een leerling in de klas die het meest gemediteerd had, kreeg ik achteraf de mooie reactie: “Mevrouw, van die fysica zal ik later waarschijnlijk niets meer weten, maar dat mediteren zal ik nooit vergeten.”

lees meer Getuigenis leerkracht Fysica 3e graad secundair

Leermeester L.O. lagere school
Ik gebruik regelmatig het stiltemoment op het einde van een les als rustmoment.De leerlingen kunnen dan na een actieve les terug even tot rust komen. Ik vraag dan om in een kring in kleermakerszit te gaan zitten en dan geef ik verschillende opdrachten.

  • Zitten met ogen open en ze moeten gefocust blijven op 1 punt, dan probeer ik ze af te leiden. (*)
  • Idem, maar met ogen toe. (*)

Zie de twee stilte-oefeningen in het boek ‘De Kracht van de Stilte’ p. 11 www.dekrachtvandestilte.be/boek

Af en toe doe ik deze twee stilte-oefeningen op hele rustige muziek en laat ze één minuut tellen in hun hoofd en wanneer ze denken dat de minuut om is gaan ze rechtstaan.

De kinderen genieten echt van deze stilte en vragen de volgende lessen zelf naar een stiltemoment.     Grts, meester Pieter (leermeester L.O. lagere school)

Catechiste – Brussel
Vorige zaterdag gaf ik catechese. Er waren 9 kinderen  (van eerste,tweede en derde leerjaar). Ik deed de eerste stiltespelletjes uit het boek (p.11). Het was ongelooflijk.

Ze vroegen om meer en zeker om dat elke catechesebijeenkomst nog te doen.  Er zat een mevrouw van onze parochie bij die mij wat komt helpen als we knutselen en zo meer. Ook zij stond versteld. Ik vertelde haar achteraf dat ik het als experimentje had gedaan. Ik ga er zeker mee verder. Dat wilde ik u toch graag laten weten.     Groetjes Rita.

Getuigenissen schoolteam KBO Oudenaarde

Hoe beleefde u als leerkracht het experiment ‘De Kracht van de Stilte’?

stil   *   nog geen vast moment gevonden   *   onwennig   *   verrassend dat de kinderen zo stil konden zitten   *   heb het zelf moeilijk om rust over te brengen   *   fijn dat ik dit samen met de leerlingen kan ‘beleven’

Hoe beleefden de kleuters / kinderen het experiment ‘De Kracht van de Stilte’?

onwennig   *   verwonderd   *   sommige klassen genoten er na een tijdje van   *   sommige klassen trokken het in het onnozele   *   positief, ze werden rustig   *    ontspannend   *   ze willen het gebruiken in bepaalde situaties   *   na verloop van tijd verlies interesse, het nieuwe is er af   *   rug of hoofd doet pijn   *   moeilijk in de 3de kleuterklas – ik paste de oefeningen wat aan   *   leuk   *   voelen jeuk   *   kon niet stil zitten   *   gemakkelijk   *   ik ‘zie’ dingen   *   kleuters kunnen moeilijk de oogjes dicht houden   *   wriemelen

mei 2015 Oudenaarde.

Enkele reacties van de zesdeklassers bij juf Ingrid die net gestart zijn met ‘De Kracht van de Stilte’.

Ik voel me heel rustig. Je hoort je ademhaling, je hart dat bonkt.  Het is zalig om er naar te luisteren. Je vergeet je zorgen en dat is heel fijn.   * Ik kreeg trillingen in mijn benen van de rust.   * Rustig in mezelf.   * Een rustig gevoel, een raar gevoel, een goed gevoel. Ik wil dat nog doen.   * Ik vond me heel ontspannen, maar als ik m’n ogen open doe, wordt ik duizelig: ik dacht dat ik van een grote berg viel.   * Ik werd er heel rustig van en het was aangenaam. Ik zou dat nog willen doen omdat het me rustig maakt om te beginnen als dag (school).     * Ik had het gevoel dat ik aan het slapen was omdat het heel rustig was.   * Een heel rustig gevoel, alsof ik ergens anders ben.   * Toen ik m’n ogen weer open deed, was mijn beeld een beetje wazig en alles leek anders. Ik zou dit nog eens doen om rustig te worden en te kalmeren en om minder leuke dingen te vergeten en opnieuw te beginnen.   * Het was heel rustig, je kon bijna in slaap vallen.   * Ik word er heel rustig van en blij van.  Het was ook moeilijk voor de aandacht.   * Rust, ongewoon, moeilijk, speciaal. Ik vond het moeilijk om mijn gedachten erbij te houden.   * Heeeeel  rustgevend.  Ik hoorde mijn hart hard kloppen.  En stil.   * Ik kwam tot rust.   * Ik word rustig. Het is leuk om de dag te starten.    * Ik word er heel rustig van en het ontspant me. Dit wil ik nog doen !

april 2015 Sint-Niklaas.

Als we voorbij een kerk gaan …

Als we voorbij een kerk komen vraag ik altijd aan mijn mama om even binnen te gaan.
Je stemt klinkt daar altijd als een echo.
En ik mediteer dan eventjes in de kerk.
Niels 6de leerjaar. september 2015.

 

 

Boek p. 29 – Ervaringen van leerkrachten en ouders

Getuigenis mama zevenjarige

Getuigenis ouders zesjarigen Kessel-Lo

Getuigenis leerkracht Fysica 3e graad secundair

Getuigenis meester Pieter – LO leerkracht

Getuigenis Rita catechist 6-10 jarigen

Getuigenis KBOudenaarde

Getuigenis juf Ingrid zesdeklassers

Getuigenis elfjarige Als we voorbij …